QR Kodları ile Pazarlama

 QR (Hızlı Tepki) kodları, günümüzde pek çok insan tarafından bilinmese de 1990'lardan beri kullanılmaktadır. Teknoloji o zamandan beri hiç değişmedi; ancak akıllı telefonlar ve 5G bağlantı dünyasında kullanımları artmaya başladı. QR kodları, özellikle hükümetlerin COVID-19 pandemisinde verdiği kararlar ile beraber hayatımızda önemli bir rol aldı. Ayrıca marka ve firmalar için ana akım haline geldi.

QR Kodları ile Pazarlama Nedir

Özellikle bu zamanlarda, markaların dijital pazarlama için QR kodlardan yararlanmalarının şimdi tam zamanı!

QR kodları nasıl çalışır? Markalar QR Kodları günümüzde nasıl kullanıyor? Sorularını anlatmaya başlayalım!

Pazarlamada QR kodları: Kısa Bir Tarihçe

QR kodları 1994 yılında Denso Wave adlı bir Japon otomotiv şirketi tarafından üretim sırasında araçların takibi amacıyla icat edildi. QR kodun, ayırt edici tasarımı “Go masa” oyunundaki siyah beyaz parçalardan ilham alınarak tasarlandı.

Her QR kodundaki kareler ve beyaz boşluk ("sessiz bölge" olarak bilinir) deseni benzersizdir, bu nedenle tek bir çevrimiçi veri parçasına bağlanabilir. Kodlar ayrıca her yönden okunabilir, bu da kullanıcının akıllı telefonunu kullanarak hızlı bir şekilde tarayabileceği ve saniyeler içinde istenen web sayfasına gidebileceği anlamına gelir.

Örneğin, bir restoran kendi menüsünün URL'sini bir QR koduna dönüştürebilir. Bir müşteri kodu taradığında, doğrudan menü sayfasına yönlendirilebilir.

Süpermarketlerdeki paketlenmiş ürünlerde olduğu gibi standart bir barkod, verileri dikey olarak değil yatay olarak içerir. Bir QR kodunda, veriler hem satırlarda hem de sütunlarda kodlanır ve bir tarayıcı tarafından çözümlenebilir. Bugün, bu tarayıcılar akıllı telefonlara entegre edilmiştir dolayısıyla sadece QR kodlar değil tarayıcılarda günlük hayatımıza girmeye başlamıştır.

Covid-19 pandemisinden önce, QR kodlarının potansiyellerine ulaşamadığı hissi vardı. Bariz faydaları vardı: QR kodları oluşturmak ucuzdur, müşterilere zaman kazandırır ve şirketler popülerliklerini takip edebilir. Ancak bu faydalar, insanları yeni bir davranış benimsemeye teşvik etmek için yeterli değildi.

Bir MobileIron araştırması, Amerikalı tüketicilerin %83'ünün en az bir kez bir QR kodunu taradığını ve insanların %72'sinin geçtiğimiz ay içinde bir QR kodunu taradığını buldu.

QR Kod Pazarlama Örnekleri

1. Coinbase: Göz Alıcı Sadelik

Super Bowl reklamcılığı oldukça büyük ve zahmetli bir iştir. Markalar özellikle son zamanlarda kısa bir reklam alanı için on milyonlarca dolar harcıyor, bu yüzden yayınlanan reklam kampanyalarından en iyi şekilde yararlanmak istiyorlar.

Bu durum beraberinde, en iyi Super Bowl reklamlarından bazılarında görüldüğü gibi, markaların ünlü isimlere ve pahalı prodüksiyonlara yöneldiği anlamına gelir. Günümüzde artık reklamların kaliteli olmasının pek bir önemi kalmamıştır. Reklamlar artık kalitenin yanı sıra ilgi çekici ve merak uyandırıcı da olmalıdır.

Bu durumun en iyi örneklerinden birisi de Coinbase’dir. Coinbase, reklamında sadece zıplayan bir QR kodundan başka bir şey göstermeyerek herkesin ilgisini çekmeyi başardı. Kullanıcılar ekranda ki bu kodu taratmak için ekran başında beklerken dönüşümü iyi değerlendirebilmek adına coinbase şirketi ziyaretçilerini “kayıt olursanız 15 dolar değerinde BTC kazanacaksınız” sloganı ile kayıt sayfasında karşıladı.

Coinbase kampanyası neden işe yaradı?

Markaların her zaman reklam konusunda rakiplerine karşı zıt gitmesi gerektiği klasik bir reklamcılık gerçeğidir. Her şirket siyah kulaklıkları tanıttığında, Apple beyaz olanları tanıttı. Herkes bir 'X' çiziyorsa, siz 'O' çizin gibisinden sloganlar oldukça yaygın bir biçimde kullanılmaya başladı.

60 saniyelik bir reklam alanına 13 milyon dolar harcamak ve ardından onu zıplayan bir QR koduyla doldurmak mantıksızdır. İşte tam da bu yüzden işe yaradı. QR kodları şu anda her yerde.

Yayınlanan reklam oldukça basit ve çekici. Müşteriyi kendine çekiyor ve sonra onlara bir hesaba kaydolmaları için açık bir neden veriyor. Bundan daha profesyonel bir reklam olabilir mi?

2. Adidas: Coğrafi Konumlu QR Kodları

Adidas, yeni Pulseboost HD serisini piyasaya sürdüğünde, spor ayakkabının diline bir QR kodu ekledi. Kullanıcılar kodu taradığında, onları mevcut konumlarına göre müzik içeren bir Spotify çalma listesine götürüyordu. Adidas, çeşitli büyük şehirler için bir dizi çalma listesi oluşturulması üzere Spotify ile ortaklık kurdu ve o zamandan beri ortaklığını, tişörtlere ve kapüşonlulara QR kodları eklemek için genişletti. Çalma listeleri yelpazesi de büyümeye devam ediyor.

Bu da demek oluyor ki, coğrafi konum verilerinin eklenmesi, QR kodlarının yalnızca bir URL'ye giden bağımsız ağ geçitleri değildir. Diğer verilerle birleştirildiğinde, kullanıcıları daha kişiselleştirilmiş içeriğe yönlendirebilirler.

Adidas kampanyası neden işe yarıyor?

Kullanıcının anlık ihtiyaçlarını dikkate almak önemlidir. Koşarken, doğru çalma listesini bulmak için bir uygulamada gezinmek zordur. Bu QR koduyla, kullanıcı doğrudan kendi şehri veya kasabasından hareketli bir müzik seçkisine yönlendirilir. Böylelikle sporcu hiç vakit kaybetmeden doğrudan kodu taratarak aradığı müziğe ulaşır.

Bu zekice planlanmış iş ortaklığı sayesinde Adidas müşteri memnuniyeti, Spotify ise kullanıcı ve bilinirlik kazanmıştır.

3. Lacoste: TV ve E-Ticaret Bağlantısı

2021'de yapılan bir ankete göre, ABD'li tüketicilerin %36'sı şimdiden ödeme yöntemi olarak QR kod kullanmış ve %53'ü gelecekte ödeme yöntemi olarak QR kodlarını kullanacaklarını söylüyor. Bu mantıklı: QR kodları, kullanıcıların bir ürünü istemekten ona sahip olmak için zahmetsizce bir sıçrama yapmalarını sağlar.

Lacoste, 2019'da o yılki Fransa Açık tenis turnuvası sırasında reklamlarına bir QR kodu eklediğinde bu potansiyeli anladığını gösterdi.

Şirket, izleyicilerin kahramanlarının tarzlarını kopyalamak isteyeceği umuduyla oyuncu sponsorluklarına büyük yatırım yapıyor. Bu örnekte Lacoste, Novak Djokovic'in hemen yanına bir QR kodu yerleştiriyor ve kullanıcıları ekrandaki grubunu taramaya ve alışveriş yapmaya davet ediyor.

Diğer işletmeler de reklam türünü takip etmeye başladırlar. Oldukça mantıklı bir reklam türü olan bu kampanya, internet sitesinde dakikalarca sporcunun üzerinde ki ürünleri arayıp bulmak yerine müşterileri doğrudan o sayfalara yönlendirerek, müşterinin yol haritasını kısaltmış ve doğrudan ürüne yönlendirmiştir.

4. DIESEL: Doğrulama için Tarama

Moda markası DIESEL için sahte kot pantolonlar büyük bir sorun. DIESEL markası Çoğu zaman kalpazanların, ürünlerinin sahte versiyonlarıyla pazarı doldurduğunu ve markanın değerini hatta itibarını zedelediğini tespit etmiştir.

QR kodları markanın bu derdine adeta bir çözüm olmuştur. DIESEL, kot pantolonlarına QR kodları ekleyerek kullanıcıyı ürünün kaynağının doğrulanmış kaydına götürür. Bu da güvenilir bir özgünlük göstergesidir ayrıca her çift ürünün benzersiz bir kodu vardır, bu nedenle kopyalanamazlar.

Sahte kot pantolonlar bir sorun olmaya hâlâ devam ediyor, ancak sahte versiyonlar artık gerçek ürün olduğunu iddia edemiyorlar.

QR kodları, diğer birçok sektörde de kimlik doğrulama için kullanılmaktadır. Prooftag, kaliteli şarap ve alkollü içki şişelerine QR kodları ekleyerek kullanıcının satın aldıkları ürünün kaynağını doğrulamasını sağlar. Bu ayrıca, yeni alıcı ürünün kaynağını doğrulayabildiğinden, müşteri şişeyi yeniden satmak isterse yardımcı olur.

DİZEL kampanyası neden işe yarıyor?

DIESEL, markasının değerini korumanın bir yolu olarak QR kodlarını kullanır. Her ürünün kayıtlarını saklar ve QR kodu bu bilgilere erişim için bir ağ geçidi görevini görür. Bununla birlikte, kod aynı zamanda herkesin tarayabileceği bir özgünlük göstergesidir. Basit bir teknoloji kullanarak kalpazanları alt etmenin akıllıca bir yoludur.

Pazarlama için QR kodlarını kullanmanın faydaları

Bu örneklerin gösterdiği gibi, QR kodları başlangıçta düşünülenden çok daha fazla pazarlama potansiyeli sunar. Ucuzdurlar, her yerde bulunurlar ve çok yaratıcı bir şekilde kullanılabilirler. Günümüzde markalar, pazarlama kampanyalarında QR kodlarından zaten yararlanıyor, bu nedenle bunları aşağıdakileri elde etmek için nasıl kullanabileceğinizi düşünün:

  • Göz alıcı sadelik
  • Coğrafi konumlu kişiselleştirme
  • Yaratıcı işbirlikleri
  • TV ve e-ticaret arasındaki bağlantı
  • Ürün doğrulama
  • Marka güveni

Cuma Bozkurt

15 yıllık sektör tecrübesiyle dijital danışmanlık, dijital pazarlama, seo, sem, reklam, dijital strateji, marka stratejisi hizmetleri...

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski