Dijital Dönüşüm Nedir? İşletmeler İçin Kılavuz

 Dünya genelinde Covid-19 salgını nedeni ile birçok şirket, rekabet edebilmek hatta tabiri caizse hayatta kalabilmek adına dijitalleşmek ve dijital dönüşümlerini hızlandırmak zorunda kaldı. Özellikle bu son zamanlarda tüketicilerin neredeyse tamamı dijital hale geldiğinden ötürü, günümüzde markların veya firmaların başarısı artık ne kadar dijital olduklarına oranla belirlenmektedir.

Dijital Dönüşüm Ne Demek

Bu durum hem B2C hem de B2B ticaret modeli ile çalışan bütün firmalar için geçerlidir. Dilerseniz sizlere dijital dünyanın önemini daha iyi belirtebilmek adına birkaç istatistik paylaşalım. 2022 yılında, marka veya firmaların dijital dönüşüm reklamlarına yaptığı harcama ve ayırdıkları bütçe 1.8 trilyon dolardır ayrıca bu rakamların 2025 yılında ise yaklaşık olarak 2.8 trilyon dolara yükseleceği ön görülmüştür.

Bu rakamlara göz attığımızda, günümüzde artık birçok firma/marka neredeyse bütün pazarlama stratejisini ve yol haritasını dijital dünyaya göre planladığını görebilirsiniz. Bu içeriğimizde sizlere aşağıda listelemiş olduğumuz bütün konuları anlatacağız:

  • Dijital Dönüşümün Tanımı
  • Dijital Dönüşüme Giden Adımlar
  • Dijital Dönüşüm Örnekleri
  • Dijital Dönüşümün Faydaları
  • Dijital Dönüşüm Trendleri
  • Dijital Dönüşüm Hataları

Dijital Dönüşümün Tanımı

Dijital dönüşümün tanımı; bir markanın, firmanın veya işletmenin müşterileri ile iletişim kurma, etkileşim içerisinde bulunma, ürün pazarlama vb. birçok konularda “Geleneksel pazarlama” yöntemlerinden vazgeçerek veya geleneksel pazarlamaya verdiği ağırlığı artık “Dijital pazarlama” ya vererek genel olarak varlığının tamamını dijital ortama taşımasına denilmektedir.

Dijital Dönüşümün Tanımı Nedir

Dijital pazarlamanın neredeyse her adımında farklı bir zahmet, yetenek ve ilgi gerektiğinden bu iş tamamen ekip çalışmasına ve ekibin deneyimine bağlıdır.

Dijitalleşme ve Dijitalleştirme Arasında Ki Fark Nedir?


Birçok işletme sahibi veya pazarlama uzmanı bu iki kavramı oldukça sık bir şekilde kullanmalarına rağmen birbirlerine çok karıştırıyorlar. Kelimelerin anlamlarına bakıldığı zaman aslında çok az bir benzerlik bulunmaktadır. Sizlere bu iki kavramı açıklayalım ve aralarında benzerlik var mı ya da yok mu siz karar verin.

  • Dijitalleştirme: Bir şeyi dijital hale getirme veya dijital biçimde oluşturma sürecidir. Örneğin, basılı bir haber bülteninin veya derginin çevrimiçi bir sürümünü oluşturursanız veya belgeleri çevrimiçi olarak imzalamak için elektronik imza kullanırsanız buna dijitalleştirme denir.
  • Dijitalleşme: Bu kavram ise tamamen işletmeler ile ilgilidir. İş modeli değiştirme veya yeni bir gelir akışı elde etmek adına dijital teknolojileri kullanma ve bu kanallar üzerinde pazarlama yapma, etkileşim kurma vb. bütün süreçlerin tamamen dijital ortama taşınmasına dijitalleşme denir. 

Dijital Dönüşüm Türleri

Dijitalleşme konusunda birçok farklı kavram bulunsa da bütün işletmeler için aynı olan tek bir nokta vardır, o da dijital dönüşüm türleridir. Genel hatlarıyla dört farklı çeşitte dijital dönüşüm türü bulunmaktadır. Bunlar;

  • Süreç Dönüşümü: İşletmelerde maliyetleri düşürmek ve operasyonel verimliliği arttırmak adına, yapay zekâ vb. teknolojik programlar, sistemler veya ürünler kullanılarak bütün süreçlerin geliştirilmesine denilmektedir.
  • İş Modeli Dönüşümü: Bu dönüşüm türü bir işletme veya organizasyonun işleyişinin, personeller dâhil olmak üzere içerisinde teknoloji bulanacak şekilde değişiklik yapmasına denilmektedir.
  • Etki Alanı Dönüşümü: Bu dönüşüm türü, bir işletmenin yeni teknolojiler edinerek daha önce keşfetmemiş olabileceği yeni bir etki alanına geçmek için harika bir fırsat sunar. Örneğin, Google Nest gibi birçok iş kolunu düşünebilirsiniz.
  • Kültürel/Örgütsel Dönüşüm: Bu dönüşüm türü, dijital bir dünya için zihniyetleri, süreçleri, yetenekleri ve becerileri yeniden tanımlamakla ilgilidir. Örneğin, Pitney Bowes firması e-posta çözümleri hizmeti sunan bir firma iken nakliye ve e-ticaret çözümleri sunan bir firmaya dönüşmesi güzel bir örnek olabilir. 

6 Adımda Dijital Dönüşüm

Dijital dönüşüm uzun ve karmaşık bir süreçtir, bu nedenle en baştan stratejik bir yaklaşım benimsemek önemlidir. İşletmeniz için dijital anlamda iyileştirmeler yapıp yapmayacağınız veya hangi konuda kendinizi ve işletmenizi geliştirmeniz gerektiği hakkında önceden bilgi sahibi olmanız gerekmektedir. Sizlere dijital dönüşüm konusunu daha iyi kavramanız için aşağıda listelemiş olduğumuz adımları okuyabilirsiniz.

1. Bunu Neden Yaptığınızı Anlayın

İşletmenizi dijital ortama adapte etmeye başlamadan önce neden böyle bir girişim içerisinde olduğunuzu ve size bu kararı verdiren motivasyonunuzu iyice anlayın sonra karar verin. Dijital ve Genel modeller birbirleri ile her konuda tamamen farklıdır. Bu nedenle iki tarafında kendince iyi veya kötü yönleri vardır. Bunları bilmeden hareket etmeyin.

Kendinize neden böyle bir şey yaptığınızı sorun. Örneğin neden işletmenizin varlığını dijitale taşıyorsunuz? Müşteri deneyimini arttırmak için mi? Daha fazla kitleye erişmek için mi? Müşterilerinle birebir etkileşim içerisinde bulunup arz ve talepler doğrultusunda hareket etmek için mi? Bütün bu soruları kendinize sorun, kararınızı verdikten sonra bir uzman ile beraber işletmenize yol haritası çizin.

2.İşletmenizi Denetleyin

Nereye gitmeniz gerektiğini bilmek için şirketinizin şu anda nerede olduğunu bilmeniz gerekir. Hangi süreçlerin ve sistemlerin yürürlükte olduğunu ve ne kadar etkili çalıştıklarını gözden geçirin. Dijital araçlar ve teknolojiler kullanıyorsanız, bunlar nelerdir ve gerçekten ihtiyaçlarınızı karşılıyorlar mı? Bütün bu soruların cevabını kendinizde bulduktan sonra ileriye yönelik adımlar atın.

3.Boşluklarınızı Bulun

İşletmenizde ki hangi boşlukları doldurmak için dijitale yöneliyorsunuz? Bu sorunun cevabı belki işinizde ki son zamanlarda artan verimsizlikler veya henüz haberiniz olmadığı hatta kullanmadığınız fırsatlar olabilir. Bu sorunun cevabını bulmak sizleri emin olun büyük bir adım ileriye götürecektir.

4.Deneyimli Bir Ekip Kurun

Dijital ortama işletmenizi taşımadan önce ekibinizi çok iyi bir biçimde kurmalısınız. Bu durum her şeyden daha önemlidir. Hangi bireyin hangi konuda yeteneği var, kim nerede daha etkili olur, bakış açıları nelerdir, kimler kimlerle uyumlu çalışabilir vb. bütün yönlendirmeleri çok iyi bir biçimde kurgulamanız gerekmektedir.

5.Stratejinizi Belirleyin

Ekibinizi de kurduktan sonra, düzenli olarak ekibiniz ile iletişim kurarak kendinize bir yol haritası çizin. Ne zaman ne yapacağınızı, hangi tür reklam kampanyaları kullanacağınızı, hangi anahtar kelimelere ne sıklıkla reklam kampanyası yayınlayacağınız ve daha onlarca adımı göz önünde bulundurarak kendinize bir hedef belirleyerek bu hedefler doğrultusunda yol haritası çizin.

6.İncele, Analiz Et, Tekrar Et

Kendinizi hiçbir zaman dijital ortamda bunu yapacağız gibi bir şekilde kısıtlamayın. Müşteri ekosistemi her zaman dijital ortamda değişiklik gösterir. Örneğin yönelimleri, davranışları, kullandıkları platformları her şey her an değişebilir. Bu yüzden sürekli analiz edin.

Sizlerde işletmenizi dijital ortama taşımak ve tüm dünya markaları ile beraber bu çağa ayak uydurmak istiyorsanız bu içeriğimizde paylaşmış olduğumuz bütün bilgileri dikkate almalısınız.


Cuma Bozkurt

15 yıllık sektör tecrübesiyle dijital danışmanlık, dijital pazarlama, seo, sem, reklam, dijital strateji, marka stratejisi hizmetleri...

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski